서버 유료화에 대한 모장의 입장 (Let’s talk server monetisation!)
2014. 6. 13. 18:54
모장에서 마인크래프트 서버 유료화에 대한 입장을 내 놓았습니다.
아래는 그 번역문입니다.
안녕하세요!
한
가지 확실하게 해 두어야 할 것이 있습니다. 우리는 마인크래프트 유저들이 서버를 호스팅 하는 것에 대해 매우 긍정적으로 생각하고
있습니다. 그 규모가 크든 작든, 바닐라 서버이든, 혹은 많은 모드를 사용하는 서버이든지간에 말입니다. 친구들과 함께 자신만의
세계에서 함께 즐기는 것은 정말 즐거운 일이죠. 그건 우리 모두가 아는 사실입니다.
지
난 몇 주간 이러한 서버들의 유료화에 대해 많은 의견이 오갔습니다. 저희의 제품을 상업적으로 이용하는 것은 법적으로 엄격히
금지되어 있습니다. 한가지 예외를 제외하면 말이지요- 마인크래프트 비디오 말입니다. 그리고 우리는 이제 또 다른 예외를 적용하려고
합니다- 바로 마인크래프트 서버입니다.
서
버를 호스팅하는 것은 많은 돈이 듭니다. 우리는 그러한 돈을 충당할 수 있는 방안을 마련하고자 이러한 결정을 내렸습니다. 그렇다고
하여 유저들이 돈을 지불하지 못해 실망하는 것을 원하지 않습니다. 그래서 다음과 같은 규칙을 세웠습니다. 이 규칙은 추후에
수정될 수 있음을 밝힙니다.
1. 서버 운영자는 유저들에게 서버 접속 비용을 청구할 수 있습니다.
단, 서버를 이용하는 모든 이용자에게 동일한 요금을 청구해야 합니다. 서버 운영자는 유저들을 유료회원, 무료회원 등으로 나눌수 없으며 요금에 따라 서버 이용 및 게임 컨텐츠에 제한을 줄 수 없습니다.
한
마디로 서버 운영자가 서버 접속 비용을 청구한다는 것은 유저들에게 서버 접속을 위한 '티켓'을 판매하는 것과 같은 개념이며 그
'티켓'은 유저들이 얼마의 돈을 지불하고자 하는 것과 상관없이 한 종류의 '티켓'만 있을 수 있습니다.
2. 서버 운영자는 유저로부터 후원을 받을 수 있습니다.
서
버 운영자는 유저들로부터 후원을 받을 수 있으며, 게임 내 혹은 공적으로 후원에 대한 감사를 표할 수 있습니다. 단, 후원을 한
유저에게 특혜를 주는 것은 불가능하며 후원을 유도하기 위해 서버 이용 및 게임 컨텐츠를 제한 하는 것 또한 금지 됩니다.
3. 서버 운영자는 게임내에 광고를 게재하거나 제휴를 맺을 수 있습니다.
서버를 운영하면서 돈이 많이 든다는 점을 감안하여 마인크래프트 세계에 광고를 게재하는 것을 허용합니다. 적절한 범위 내의 광고 혹은 제휴를 통해 서버 운영비를 충당해 보세요.
4. 서버 운영자는 서버 이용 및 게임 컨텐츠에 제한을 주지 않는 아이템을 판매할 수 있습니다.
서버 운영자는 게임 내에서 유저들에게 아이템을 판매할 수 있으나 서버 이용 및 게임 컨텐츠에 지장이 없는 순수 치장용 아이템이어야 합니다. 애완동물, 모자 혹은 파티클 효과 등의 판매는 가능하나 무기, 포션, (죽여서 식량을 취할 수 있는)동물 등의 판매는 엄격히 금지됩니다. 우리는 유저들이 돈을 지불하든 하지 않든 동일하게 게임을 즐길 수 있기를 원합니다.
단, 치장용 아이템 중 망토는 철저히 금지됩니다. 망토는 마인컨 참가자, 혹은 마인크래프트 개발에 큰 기여를 해준 유저들에게 특별히 지급해 주는 것이기 때문에 무료이든 유료이든 망토를 지급하는 것은 금지됩니다.
5. 서버 이용자는 개임 내 화폐를 실제 돈으로 판매할 수 없습니다.
게임 플레이를 통하여 게임 내 화폐를 버는 것은 상관이 없지만, 실제 돈으로 판매하는 것은 철저히 금지됩니다. 기억하세요! 게임에 지장을 주는 유료 컨텐츠는 어떠한 것이든 철저히 금지됩니다.
6. 서버의 유료 컨텐츠는 저희 '모장'과 관련이 없습니다.
서
버 운영자는 유료 컨텐츠들이 모장과는 관련이 없음을 유저들에게 분명히 밝혀야 하며 유저들이 지불하는 돈이 누구에게 지급되는지,
유저들의 구매 내역, 판매자의 상세 정보 등을 분명하게 밝혀야 합니다. 또한 서버가 위치한 지역에서 디지털 아이템 판매에 대한
법규를 미리 확인해야 합니다.
읽어주셔서 감사합니다.
이 규칙들은 마인크래프트 서버들이 상업적으로 치우쳐져 게임 내 균형이 파괴되는 것을 막기 위함 입니다.
우리는 그 동안 서버 운영의 제한 때문에 이미 마인크래프트를 구매한 유저들이 게임을 즐기지 못한다는 점에 대해 유감스럽게 생각해 왔습니다.
우리는 이 규칙들이 서버 운영자들에게 좀 더 창의적인 마인크래프트 세계를 창조해 낼 수 있는 기회를 마련함과 동시에 유저들이 마인크래프트를 즐기는데 있어 경제적인 부담을 없앨 수 있기를 바랍니다.
Hello!
Let’s get one thing clear: we love it when Minecrafters host servers. Tiny or massive, running vanilla or modded Minecraft, we think they’re all great. Playing with friends in persistent worlds is awesome. Everyone knows that.
Over the past week there’s been lots of discussion about Minecraft servers and your right to monetise them. Legally, you are not allowed to make money from our products. There has been one exception to this rule so far – Minecraft videos. We’re about to make a second exception – Minecraft servers.
Hosting servers can be expensive. We want to give hosts a way to cover their costs. That said, we don’t want our players to be exploited or to have a frustrating time unless they pay. The following rules, which may be tweaked at a later date, have been created with these points in mind.
You are allowed to charge players to access your server So long as the fee is the same for all players, you are allowed to charge for access to your server. You are not allowed to split your playerbase into paying, and non-paying users, nor can you restrict gameplay elements to different tiers of player.
Basically, if you’re charging for access to your server, you are selling a “ticket” and there can only be one type of ticket, regardless of how much people are willing to spend.
You are allowed to accept donations You are allowed to accept donations from players. You can thank them publicly or in-game, but can’t give preferential treatment for donating. You are not allowed to restrict gameplay features in an attempt to make money.
You are allowed to provide in-game advertising or sponsorship opportunities You are allowed to put adverts in your Minecraft worlds to help with costs. Used within reason, adverts and sponsorship can be appropriate ways to fund a server.
You are allowed to sell in-game items so long as they don’t affect gameplay We don’t mind you selling items in game, but they must be purely cosmetic. Pets, hats, and particle effects are OK, but swords, invincibility potions, and man-eating pigs are not. We want all players to be presented with the same gameplay features, whether they decide to pay or not.
There is one exception to this rule – capes! We have a lot of fun making cool capes for extra-special members of our community and Minecon attendees. We’d like to keep them as exclusive as possible. So, yeah, no capes please, even if you’re giving them away for free.
You cannot charge real-world cash for in-game currency We don’t mind in-game currencies which are earned through playing, but you are not allowed to sell them for real-world cash. Remember – if the stuff you sell affects gameplay, we’re not cool with it.
Don’t pretend to be us. Provide your customers with loads of info If you do decide to monetise your server, you must clearly state that the purchase is not associated with Mojang, declare who the money is going to, and provide a purchase history and contact details. You should also check the legality of selling digital items in your specific region.
Thanks for reading! As I hope you’ve noticed, these rules are making attempts to prevent Minecraft servers becoming “pay-to-win.” We hate the idea of server hosts restricting Minecraft’s features to players who have already bought our game! It seems really mean.
We’re hoping that these rules will give hosts opportunity to continue creating awesome Minecraft worlds, and for our players to enjoy them without being forced to spend.
I’m sure we’ll get loads of questions about this subject over the next few days. I’ll prepare a follow-up post once I’ve gathered your queries.
Have a good day!
윗글을 보더라도 과거에 네이버 블로그에서 각종 서버를 깔때의 내 입장과 명확히 일치하는 항목이 많더군요.
당시 제가 한 주장은 후원이 나쁜건 아니지만, 후원을 받을떄 아이템 판매를 하지말아라. 그리고 후원 받은 내역을 공개하라정도 였으니까요.